PLA LECTOR
CEIP ISABEL LA CATÒLICA
CURS 2011-2012
ÍNDEX:
A.- Justificació del pla
B.- Anàlisi de les necessitats en
l’àmbit de la lectura del centre.
C.- Objectius específics.
D.- Planificació i temporalització
d’activitats
E.- Recursos materials, humans i
organitzatius.
F.- Avaluació de resultats o avaluació
final.
A-
JUSTIFICACIÓ DEL PLA.
La lectura és sense cap mena de dubte una
habilitat bàsica que s’aprèn i que els alumnes han de dominar per tal de
comprendre i interpretar adequadament el món que els envolta.
El nostre Pla
lector vol impulsar la lectura com a via fonamental del coneixement, inclosa en
tota i cadascuna de les àrees. En aquest document integrarem totes les
intervencions del centre i cicle destinades al foment de la lectura, en l’escriptura i les habilitats informatives.
Incidirà de ple en les competències
bàsiques però de manera molt especial en:
- Comunicació lingüística.
- Tractament de la informació i
competència digital.
- Competència cultural i artística.
- Competència d’aprendre a aprendre.
Com que estem en una de les
primeres etapes educatives, és una edat fonamental i molt important per a
fomentar l’hàbit lector i les competències lingüístiques.
Per eixe motiu implicarem a tota la
Comunitat Educativa afavorint la participació de les famílies en un compromís
amb el professorat per a la realització de tasques concretes:
-
Llegir amb els xiquets i pels xiquets.
- Escoltar les seues lectures i
mostrar interés per les mateixes.
- Professors, alumnes i família ens
donem la mà per implicar-nos en el compromís de llegir.
B- ANÀLISI DE LES NECESSITATS EN L’ÀMBIT DE LA
LECTURA.
Actuacions
i activitats pel foment de la lectura
|
Destinades
al professorat
|
Fem habitualment:
· Elaborem per cicles o per departaments una llista d’obres de
lectura col·lectiva a classe o de lectura obligatòria per part de l’alumnat
per a cada curs escolar.
· Hi ha professors i professores que estan atents a l’oferta
formativa relacionada amb els temes de foment de la lectura i de
l’escriptura, la comprensió lectora, etc. i participen, almenys, en un curs o
en unes jornades.
· Tot el món visita amb els seus alumnes, almenys una vegada a
l’any, la biblioteca del centre, però no tots n’expliquen les normes d'ús ni
l’organització.
· Col·labora tot el professorat del cicle en la preparació i
realització de les activitats d'animació a la lectura que s'organitzen per al
mateix cicle.
Propostes de millora:
· Hauríem de planificar les activitats destinades al
professorat d’una manera més clara. Tractarem d’especificar-ho detalladament
en la redacció del pla de foment lector anual del centre.
· Hauríem de plantejar-nos d’una manera més sistemàtica, habitual
i generalitzada la formació del professorat en relació amb els temes del
foment de la lectura i l’escriptura.
|
Destinades
a l’alumnat
|
En
cada classe o aula
Fem habitualment:
· Lectura col·lectiva en 3 anys del llibre dels noms, 4 anys
del llibre la nina de drap i 5 anys del llibre del cançoner.
· En Educació Infantil s’usa assíduament el servei de préstec
de llibres de la biblioteca d’aula: cada setmana els xiquets i les xiquetes
se’n porten un llibre i, d’acord prèviament amb les famílies, aquests llibres
són llegits per l’alumne/a a la llar familiar.
En
cada cicle o departament
Fem habitualment:
· Elaborem unitats didàctiques per a treballar diferents temes
transversals al llarg del curs escolar i incloem sempre algunes lectures
relacionades amb el tema, com ara: el 9 d’octubre, el Dia de la Pau, el Dia
de l’Arbre, el Dia de la Dona, etc.
· Programem sempre una o dues visites a representacions
teatrals.
A
tot el centre
Fem habitualment:
· Celebrem tots els actes a l’abril com a més del llibre i la
lectura, aprofitant el 23 d’abril, Dia
Internacional del Llibre, amb actes col·lectius en què participa tot el
centre.
Propostes de millora:
· Hauríem de planificar les activitats destinades a l’alumnat
d’una manera periòdica perquè l’acció de fomentar la lectura es fera al llarg
de tot el curs escolar. Tractarem d’especificar-ho detalladament en la
redacció del pla de foment lector anual del centre.
|
Destinades
a les famílies
|
Fem habitualment:
· En totes les reunions de tutoria de començament del curs, el
professorat ressalta la importància que té llegir per a l’aprenentatge de
l’alumnat i incideix en el fet que els xiquets i les xiquetes que lligen
normalment tenen millors notes.
· En Nadal i al final de curs elaborem díptics per a les
famílies en què els proposem un decàleg amb les accions que poden afavorir el
foment de la lectura en l’àmbit familiar i acompanyem aquest decàleg amb
llistes de llibres recomanables.
Propostes de millora:
· Hauríem de planificar i ampliar les activitats destinades a
les famílies d’una manera clara. Tractarem d’especificar-les detalladament en
la redacció del pla de foment lector anual del centre.
· Hauríem de plantejar-nos una col·laboració més estreta amb
l’AMPA del centre i implicar-los perquè participen en activitats formatives
destinades als pares i les mares.
|
Ús de les instal·lacions: biblioteca, aula d’informàtica, sala d’actes, etc. |
En la biblioteca del
centre
Fem habitualment:
·
tenim
sempre una comissio de docents que s’encarrega de posar en funcionament la biblioteca.
·
la comissió
docent està registrant i clasificant els llibres seguint les normes
internacionals de catalogació bibliogràfica.
Propostes
de millora: Posar-se en funcionament al més prompte possible.
En l’aula d’informàtica
Fem habitualment:
·
tenim sempre una comissió docent encarregada, cada curs, del
funcionament de l’aula d’informàtica.
·
l’aula és utilitzada per totes les classes i nivells del centre: és a
dir, per tot l’alumnat menys 3 anys d’infantil. s’hi organitzen grups per a
aprofitar més bé els recursos que hi ha.
Propostes de millora:
·
Hauríem de
plantejar-nos com a docents proposar activitats que feren necessària la
investigació i consulta a l’aula d’informàtica.
|
Participació i col·laboració amb l’entorn |
Fem habitualment:
·
Participem
en les activitats de foment de la lectura convocades per la biblioteca
municipal de la nostra localitat.
·
Participem
en l’oferta cultural i educativa que programa l’Ajuntament.
·
Participem
en els concursos d’escriptura que es convoquen a la localitat i en altres,
d’altres llocs, que considerem interessants.
·
Propostes
de millora:
·
No tenim
cap relació amb els escriptors i les escriptores de la localitat, ni tampoc
amb els de la nostra comarca i hauríem de tenir-ne.
·
Potser,
hauríem de divulgar més les activitats que fem i sol·licitar la col·laboració
dels diferents mitjans de comunicació locals i comarcals, tant per a donar a
conéixer les activitats que fem com per a planificar les activitats que possibiliten
la participació del nostre alumnat en el treball d’aquests mitjans
d’informació: escriure articles d’opinió o notícies, participar en programes
de ràdio o televisió, etc.
·
Hauríem
d’iniciar contactes amb associacions i entitats de caràcter cultural de la
nostra comarca amb les quals podríem programar activitats conjuntes
relacionades amb el foment de la lectura i l’escriptura.
|
C-
OBJECTIUS ESPECÍFICS
Segons
l’Ordre 44/2011, de 7 de juny, de la Conselleria d’Educació de la Generalitat
Valenciana, per la qual es regulen els plans per al foment de la lectura en els
centres de la Comunitat Valenciana, els objectius generals que s’han de
promoure són els següents:
1. Fomentar en l’alumnat l’interés per la
lectura i desenrotllar l’hàbit lector.
2. Afavorir la comprensió lectora des de totes
les àrees, matèries, àmbits i mòduls del currículum.
3. Fomentar en l’alumnat la lectura com a
activitat d’oci i de gaudi.
4. Promoure la col·laboració i participació de
les famílies i altres membres de la comunitat educativa de l’entorn en les
activitats derivades dels plans de foment de la lectura.
5. Estimular l’ús de fonts documentals
complementaris al llibre de text, tant en suports impresos com en suport
digital i audiovisual.
6. Fomentar en l’alumnat una actitud reflexiva i
crítica per mitjà del tractament de la informació.
7. Potenciar l’ús i la dinamització de les
biblioteques dels centres docents i adequar-les als objectius i actuacions
arreplegats en el pla.
8. Reforçar la figura dels mitjans audiovisuals
i digitals com a mitjans de suport a la lectura.
9. Contribuir al desenrotllament de la
competència lingüística en l’alumnat.
Es
tracta d’objectius, com és obvi, assumits pel centre, però que s’han de
desenvolupar i concretar en la planificació de les accions del pla per a cada
curs escolar i, sobretot, en la programació de cada una de les activitats.
Per
altra banda, a més dels objectius especificats en l’Ordre 44/2011, de 7 de
juny, el nostre centre considera també important afegir-ne els següents:
Promoure la lectura
literària dels escriptors de literatura infantil i juvenil en valencià, com
també de tots els qui formen part de la rica tradició literària en la nostra
llengua, sense que això signifique oblidar el coneixement literari de les
altres llengües.
Fer del foment de la
lectura un recurs útil i motivador per a celebrar al centre les efemèrides
anuals que es consideren d’interés educatiu: l’any dedicat a un escriptor/a en
particular, o bé a un gènere, o a un fet històric, una matèria, tema concret
–per exemple, any de la química, de la filosofia, dels boscos, – etc..
Fer present la lectura en
totes les activitats didàctiques fetes per a treballar els temes transversals i
les commemoracions periòdiques que tenen lloc tots els cursos escolars: el 9
d’Octubre, el Dia de la Pau, el Dia de l’Arbre, el Dia de la Dona, etc.
En
qualsevol cas, tant en els primers com en els segons, és absolutament necessari
que, sense perdre la perspectiva dels objectius generals descrits anteriorment,
aconseguim especificar de manera molt clara i, sobretot, avaluable què és el
que pretenem en cada una de les accions i activitats que fem del pla lector.
Només així s’aconseguirà extraure la informació significativa sobre la validesa
del que fem, l’efectivitat d’unes activitats en relació a unes altres i les
mancances o els defectes que es detecten en la pràctica, per proposar les
millores que es consideren en les revisions successives anuals del pla de
foment de la lectura.
Professorat
|
Objectius:
1. Participar en l'elaboració
del pla de foment lector anual del centre aportant idees i fent-ne una
avaluació del pla en finalitzar cada curs escolar.
2. Informar-se sobre la
lectura infantil i juvenil: tècniques per millorar-la, bibliografia, autors i
autores, publicacions, tendències, etc.
3. Elaborar les normes d’ús
de la biblioteca del centre, conèixer-les i saber com s’organitza.
4. Elaborar amb l’alumnat
les normes d’ús de la biblioteca de l’aula.
5. Col·laborar en les
activitats d'animació a la lectura que s'organitzen col·lectivament al centre
i específicament de cara a l'alumnat de l'aula.
|
Alumnat
|
Objectius:
1. Familiaritzar-se
amb els llibres i amb la biblioteca del centre i de l'aula.
2. Iniciar-se en l’ús
de les tècniques bibliogràfiques elementals i de la biblioteca.
3. Aficionar-se a la
lectura i crear situacions significatives per fer-la necessària.
4. Aprendre i agafar
hàbits de respecte i de cura envers els llibres i la biblioteca de l’aula,
del centre...
5. Informar-se de les
diferents possibilitats d'accés al llibre i a la lectura que es donen fora de
l'àmbit escolar: biblioteca municipal, llibreries, fires del llibre, etc.
6. Obtindre i
consolidar en la necessitat de constitució i formació de la pròpia biblioteca
personal.
|
Les famílies
|
Objectius:
1. Informar-se i
formar-se de la importància de la lectura: la seua repercussió en el bon
funcionament i rendiment escolar i en la formació integral de la persona.
2. Orientar-se sobre
les fórmules per aconseguir un ambient familiar favorable a la lectura.
3. Participar i col·laborar en les activitats
de foment lector que s’hi programen.
4. Implicar-se amb l’AMPA del centre en el pla
anual de foment de la lectura del mateix.
|
L’entorn del
centre (biblioteca, ajuntament, llibreries, entitats cíviques i socials,
editorials, etc.)
|
Objectius:
1. Mantenir un
contacte periòdic i una actitud de col·laboració mútua amb les institucions i
entitats públiques i privades que promouen iniciatives educatives i culturals
relacionades amb el foment de la lectura, especialment amb les de l’entorn
més pròxim al centre: biblioteca municipal, Ajuntament, etc.
2. Propiciar la
col·laboració i l’intercanvi d’idees i experiències amb els altres centres de
la localitat o de la comarca.
3. Establir els
procediments i la col·laboració entre el centre i els mitjans de comunicació
de l’entorn.
4. Afavorir la
comunicació i la informació del centre amb el món dels llibres –escriptors i
escriptores, il·lustradors i il·lustradores, llibreries, editorials,
distribuïdores, etc.– per a propiciar la col·laboració i la realització
d’activitats.
|
La dinamització
de la biblioteca escolar.
La biblioteca del centre és, conjuntament amb les biblioteques d’aula, un dels pilars fonamentals al voltant del qual s’ha de sustentar una part significativa de les accions i de les activitats del pla de foment de la lectura al nostre centre. En conseqüència, per al bon funcionament i per a l’èxit del pla s’han de complir les normes i els aspectes següents:
·
Cada curs escolar s’anomenarà, entre el
professorat del centre, una persona i/o equip responsable de la biblioteca del
centre que en vetlarà per l’organització correcta i el bon funcionament.
·
S’establirà un horari d’atenció i de funcionament
del servei de préstec que serà comunicat a l’alumnat i al professorat i es
donarà a conèixer a la comunitat educativa mitjançant el butlletí d’informació
a les famílies.
·
S’assignarà també un horari d’ús col·lectiu de la
biblioteca de centre per a cada una de les aules per a fer aquelles activitats
curriculars en què és necessària la consulta de fonts bibliogràfiques o per a
fer actes d’animació lectora que requereixen l’espai de la biblioteca.
·
S’elaborarà –si no n’hi ha– un document amb les
normes d’organització i de funcionament de la biblioteca del centre que, quan
estiga redactat, s’haurà d’aprovar pel Consell Escolar per a incloure’l com a
annex al pla de foment de la lectura del centre.
·
La comissió de la biblioteca planificarà per a
cada curs escolar un programa d’actuacions i d’activitats que s’inclourà en el
pla anual i, per consegüent, en la programació general del centre.
·
La comissió de la biblioteca s’encarregarà del
manteniment del fons bibliogràfic i de la renovació d’aquest amb l’adquisició
anual de nous llibres i de materials complementaris d’ús adequat per a la
biblioteca. En aquest aspecte, entenem el fons bibliogràfic tal com s’entén
actualment en les biblioteques públiques, amb presència de suports textuals
diferents: llibres, revistes, CD, DVD, etc.
·
La comissió de la biblioteca planificarà anualment
els contactes i les col·laboracions que es consideren oportunes i interessants
amb la biblioteca pública de la localitat i les institucions i entitats que
oferisquen activitats relacionades amb el foment de la lectura o que puguen
donar-ne suport.
·
A l’acabament del curs, l’equip de biblioteca farà
una avaluació de les accions i de les activitats fetes per a incloure-la en la
memòria anual del pla de foment de la lectura.
La dinamització
de l’aula informàtica.
Des de la irrupció d’Internet i l’auge i perfeccionament de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), les aules d’informàtica han esdevingut molt més que un espai per a aprendre a utilitzar uns aparells –els ordinadors– i uns programes informàtics determinats. A hores d’ara, són també unes aules amb uns recursos informatius i didàctics d’una diversitat extraordinària que no hem de desaprofitar especialment si es tracta de fomentar la lectura i l’escriptura entre l’alumnat del centre. Per això, acordem que en cada curs escolar:
·
S’anomenarà, entre el professorat del centre, una
persona o equip responsable de l’aula d’informàtica que en tindrà cura de
l’organització i del bon funcionament.
·
S’establirà un horari d’ús de l’aula d’informàtica
per a cada grup d’alumnes del centre i l’equip directiu facilitarà en la
distribució horària del centre, sempre que siga possible, la formació de grups
d’alumnes més reduïts per a una atenció més individualitzada per part del
professorat i una correcta adquisició dels continguts impartits.
·
S’elaborarà un document amb les normes
d’organització i de funcionament de l’aula d’informàtica que, quan estiga
redactat, s’haurà d’aprovar pel Consell Escolar i s’inclourà en el RRI.
·
La comissió d’informàtica, amb la participació de
la comissió coordinadora del pla de foment de la lectura, planificarà per a
cada curs escolar un programa d’activitats relacionades amb el foment de la
lectura per a desenvolupar en l’aula d’informàtica. Aquestes activitats
s’inclouran en la planificació general de l’aula i en el pla anual de foment de
la lectura.
·
La comissió d’informàtica s’encarregarà del
manteniment dels aparells i del bon funcionament dels programes informàtics,
com també de la renovació i actualització dels recursos digitals que ofereix
l’aula.
·
La comissió d’informàtica, en col·laboració amb la
comissió de coordinació del pla de foment de la lectura, proposarà cada curs
sessions formatives per al professorat en què s’informe de les possibilitats
que la xarxa electrònica té per a motivar en l’alumnat el gust per la lectura.
·
La comissió d’informàtica proposarà també, en
col·laboració amb la comissió coordinadora del pla, la creació de grups de
treball de formació del professorat per a aprofundir en les possibilitats que
els programes de processadors de textos tenen per a millorar el treball de
creativitat i d’expressió escrita de l’alumnat.
·
La comissió d’informàtica facilitarà informació
periòdica dels cursos que les institucions i entitats acadèmiques convoquen
relacionats amb l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació
(TIC).
·
A l’acabament del curs, la comissió d’informàtica
farà una avaluació de les activitats fetes per a incloure-la en la memòria
anual del pla de foment de la lectura.
Objectius
específics del cicle d’infantil.
1. Iniciar
la lectura.
2. Desenvolupar
la comprensió i expresió oral de l’alumnat mitjançant els contes.
3. Fomentar
la lectura en familia mitjançant el conte del cap de setmana.
Objectius específics del
primer cicle.
4. Millorar
la comprensió lectora.
5. Millorar
l’expressió oral i escrita.
6. Fomentar en l’escola la lectura per després fomentar
l’acte voluntari i actiu de llegir.
7. Desenvolupar
la capacitat de comprensió, interiorització i de comunicació.
8. Llegir
amb un clar interès d’assabentar-se del que es diu, principalment en els enunciats.
9. Ampliar
el lèxic més pròxim als seus interessos.
10. Estimular
la fantasia i la imaginació dels alumnes mitjançant imatges.
11. Crear
els hàbits de respecte i de cura dels llibres i materials de lectura.
12. Iniciar
en la construcció de la seua pròpia biblioteca.
13. Associar
la lectura com una activitat de plaer.
14. Explicitar
les intencions de la lectura. Per què llegir?
15. Anticipar
el tema de lectura. Fer hipòtesi, per mitjà de les il·lustracions, títol, etc.
Després comprovar les hipòtesi prèvies, mitjançant la lectura.
16. Reconèixer
paraules i frases. Relació contextual.
17. Comprendre
globalment el missatge.
18. Discriminar
idees importants.
19. Mostrar
motivació per l’hàbit lector, fent ús de la biblioteca, tant escolar com
municipal.
Objectius
específics del segon cicle:
1. Millorar
la velocitat lectora i l’entonació.
2. Associar
la lectura com una activitat de plaer.
3. Millorar
la capacitat d’interiorització i de comunicació.
4. Ampliar
el lèxic adquirit al llarg del primer cicle i consolidar-lo.
5. Estimular
la fantasia i la imaginació dels alumnes, mitjançant contes, textos, frases,
etc.
6. Reafirmar
els hàbits de respecte i de cura dels llibres i materials de lectura.
7. Augmentar
la biblioteca personal.
8. Distingir
la diversitat de tipus de llibres i identificar-los.
9. Promoure
la construcció de la seva pròpia biblioteca particular amb l’ajut de les
famílies.
10. Anticipar
el desenllaç de lectura, fer hipòtesi, per mitjà de les il·lustracions, títol,
el text, etc. Després comprovar si
coincideixen.
Objectius específics del tercer cicle:
1. Desenvolupar la capacitat de
comprensió, d’interiorització i de comunicació.
2. Consolidar
els hàbits de respecte i de cura dels llibres i materials de lectura, adquirint
conductes i valors respectuosos.
3. Augmentar i organitzar de forma
personal, la biblioteca.
4. Emprar la lectura amb diverses
finalitats: informativa, lúdica, i com a model per a les pròpies produccions.
5. Ampliar el lèxic i enriquir el vocabulari amb paraules
abstractes.
6. Estimular la fantasia, la
imaginació, despertar la sensibilitat i l’esperit crític.
7. Adquirir
el gust per la diversitat de llibres.
D- PLANIFICACIÓ I TEMPORALITZACIÓ D’ACTIVITATS.
Les
activitats proposades es faran al llarg de tot l’any i es classificaran en
activitats per al docent, per a l’alumnat, per a les famílies i l’entorn del
centre.
- PROFESSORAT
Constitució de la comissió
coordinadora encarregada de la biblioteca.
Elaboració d’un dossier
informatiu perquè el professorat conega el material existent a la biblioteca,
així com les normes d’ús i funcionament.
Preparació d'activitats
lúdiques i divulgadores destinades a l'alumnat: celebració del dia del llibre,
organització de campanyes d'informació lectora i planificació d'activitats
específiques destinades a cada nivell i aula.
Elaboració de llistes de
llibres per a recomanar en els diversos nivells educatius.
Confecció d'un sistema de
seguiment i avaluació del pla acceptat per tot el professorat: fitxes de
lectura, notes d'observació, presentacions de llibres llegits, etc.
Avaluació en claustre del
pla lector.
Al
començament de cada curs escolar, es seleccionaran, programaran i elaboraran
les activitats de foment de la lectura i de l’escriptura a fer en cada cicle i
nivell educatiu.
Per a la selecció de les activitats es tindrà en
compte la relació següent:
-
Activitats inserides dins
del currículum ordinari de l’alumnat i de l’aula: aprenentatge de la lectura i
aprenentatge mitjançant la lectura.
-
Activitats específiques de
foment de la lectura (pel gust de llegir): de motivació prèvia, a fer durant la
lectura i per a després de la lectura, tant a l’aula com a la biblioteca, etc.
-
Activitats commemoratives
relacionades amb el llibre i la lectura d’àmbit general: de cicle, de centre,
de localitat, etc.
-
Estratègies de reforçament
i de consolidació permanent.
- EDUCACIÓ INFANTIL.
D.2.- TEMPORALITZACIÓ.
ACTIVITATS AMB L’ALUMNAT
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
- Activitats inserides dins del currículum ordinari de l’alumnat i
de l’aula: aprenentatge de la
lectura i aprenentatge mitjançant la lectura.
|
||||
Després
de la lectura d’un text, dedicar un temps per a comprendre’l, amb preguntes i
comentaris.
|
X
|
|||
Aprofitar
els textos poètics i teatrals que apareguen a les unitats didàctiques per a
recitar en veu alta, memoritzar, llegir amb la pronunciació i l’entonació
adequada, etc.
|
X
|
|||
- Activitats específiques de foment de la lectura (pel gust de
llegir): de motivació prèvia, a fer durant la lectura i per a després de la
lectura, tant a l’aula com a la biblioteca, etc.
Activitats de motivació prèvies a la lectura:
|
||||
Visitar
una biblioteca pública.
|
X
|
|||
Organitzar
i decorar la biblioteca d'aula.
|
X
|
|||
Elaborar
o revisar les normes d'ús i de funcionament de la biblioteca d'aula.
|
X
|
|||
Estudi
de les cobertes dels llibres de lectura (anterior i posterior).
|
X
|
X
|
X
|
|
Presentar
llibres a la classe i a la resta dels companys del centre.
|
X
|
X
|
X
|
|
Fer
jocs d’endevinació amb gestos o amb paraules relacionades amb els llibres i
els seus títols.
|
X
|
X
|
X
|
|
Programació
i realització de l'hora setmanal del conte.
|
X
|
X
|
X
|
|
Confecció
de murals de dites, refranys, endevinalles...
|
X
|
X
|
X
|
|
Projecció
de pel·lícules basades en obres literàries.
|
X
|
X
|
X
|
|
Activitats a realitzar durant la
lectura:
|
||||
L'hora
de la biblioteca.
|
X
|
X
|
X
|
|
Recitació
de textos poètics.
|
X
|
X
|
X
|
|
Dramatització
de textos.
|
X
|
X
|
X
|
|
Activitats a realitzar
després de la lectura:
|
||||
La
fitxa de lectura per a comentar l’obra llegida.
|
X
|
X
|
X
|
|
Realització
de jocs relacionats amb el llibre llegit.
|
X
|
X
|
X
|
|
Realització
de jocs relacionats amb les il·lustracions: endevinar el personatge ocult,
buscar diferències entre dues il·lustracions, etc.
|
X
|
X
|
X
|
|
Il·lustració
d'algun passatge determinat.
|
X
|
X
|
X
|
|
Dramatització
d'algun succés o escena del llibre.
|
X
|
X
|
X
|
|
Realitzar
un taller d'escriptura a partir de qualsevol fragment de l'obra llegida.
|
X
|
X
|
X
|
|
Realització
d'activitats artístiques relacionades amb la lectura del llibre: exposició de
dibuixos sobre els personatges, disseny d'una nova portada, confecció d’una
maqueta de la ciutat o paratge on es desenvolupa l'acció de la història,
confecció de l'escenari i la decoració per a dramatitzar un text teatral
llegit, realització d'un recital de poemes, etc.
|
X
|
X
|
X
|
|
-Activitats commemoratives
relacionades amb el llibre i la lectura d’àmbit general: de cicle, de centre,
de localitat, etc.
|
||||
Assistència
a la representació d’obres de teatre infantil per tal de potenciar la lectura
de textos dramàtics.
|
X
|
|||
Organització
i celebració d'un dia sobre el món de la lectura: 23 d'abril (dia
internacional del llibre).
|
X
|
|||
Preparació
i realització d'una visita col·lectiva a una fira del llibre que se celebre
en el mateix poble o en una altra ciutat de la comarca o del país.
|
X
|
|||
Estratègies
de reforçament i de consolidació permanent.
|
||||
Fer
molt de cas quan els alumnes porten un llibre a l'aula i mostrar-lo a la
resta dels companys, ressaltar si l'han llegit pel seu compte i motivats pel
plaer de la lectura.
|
X
|
X
|
X
|
|
Renovar
i ampliar amb una certa freqüència la dotació dels llibres de la biblioteca
d'aula.
|
X
|
|||
Visitar
amb freqüència la biblioteca del centre i la biblioteca pública més pròxima.
|
X
|
X
|
X
|
X
|
ACTIVITATS AMB
LES FAMILIES
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
Realització
de fulls informatius per als pares i les mares amb la doble intenció
d'informar-los sobre la importància de la lectura i orientar-los i
conscienciejar-los sobre la formació d'un ambient familiar favorable a la
lectura.
|
X
|
X
|
X
|
ACTIVITATS AMB L’ENTORN
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
Participació
en les activitats de foment de la lectura convocades per la biblioteca
municipal de la localitat.
|
||||
Participació
en l’oferta cultural i educativa que programa l’Ajuntament, especialment la
relacionada amb el foment de la lectura.
|
PRIMER CICLE.
D.2.- TEMPORALITZACIÓ.
ACTIVITATS AMB L’ALUMNAT
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
Activitats inserides
dins del currículum ordinari de l’alumnat i de l’aula: aprenentatge de la
lectura i aprenentatge mitjançant la lectura.
|
||||
Després de la lectura d’un text, tant d’un
llibre com d’una unitat didàctica elaborada de qualsevol àrea, dedicar un
temps per a comprendre’l, amb preguntes i comentaris.
|
X
|
X
|
X
|
|
Aprofitar la lectura d’un fragment literari
seleccionat en el llibre de text o en la unitat didàctica programada per a
proposar activitats de recerca d’informació sobre l’autor en llibres,
enciclopèdies, Internet, etc. A més, de comentar i incentivar la lectura de
l’obra completa.
|
||||
Aprofitar els textos poètics i teatrals que
apareguen a les unitats didàctiques per a recitar en veu alta, memoritzar,
llegir amb la pronunciació i l’entonació adequada, etc.
|
X
|
|||
Buscar informació sobre un tema tractat en una
unitat de coneixement del medi, música, plàstica, matemàtiques, etc. i fer-ne
un treball d’ampliació de continguts.
|
||||
Seleccionar textos de caràcter divulgatiu sobre
temes del currículum de l’alumnat per a llegir-los i comentar-los.
|
||||
Redactar habitualment textos literaris a partir
del contingut d’una lectura del llibre del text o unitat programada o bé
imitant-ne l’estil, el gènere, el punt de vista narratiu, etc.
|
||||
Redactar textos expositius sobre els temes
treballats en les àrees no lingüístiques.
|
||||
Lectura col·lectiva dels textos redactats per
l’alumnat.
|
||||
Les que fem al cicle
|
||||
Lectura a casa
d’un llibre de la biblioteca d’aula. (Setmanal o quinzenal)
|
X
|
|||
Lectura diària a casa del llibre de
lectures.
|
X
|
|||
Preguntes de comprensió lectora, a
nivell oral.
|
X
|
|||
Realització a casa de les activitats
escrites de comprensió lectora, que inclou el llibre de lectura diària.
|
X
|
|||
Realització a l’aula de les activitats
de comprensió lectora dels textos que apareixen en cada unitat, als diferents
llibres de texts.
|
X
|
|||
Demanar la implicació de les famílies,
per a la lectura diària a cada.
|
X
|
|||
Fomentar l’autonomia de l’alumnat per a
llegir i comprendre els enunciats de les activitats.
|
X
|
|||
A partir del segon nivell, no es
llegiran els enunciats dels controls
|
X
|
|||
Llibreta de les meues histories.
|
X
|
|||
Realització d’una composició escrita,
cada cap de setmana.
|
X
|
|||
Realització d’una prova d’avaluació
final del curs.
|
X
|
|||
Autocorrecció per part de l’alumnat de
les composicions escrites de la llibreta d’històries.
|
X
|
|||
Quaderns d’ortografia adequats al nivell
de l’alumnat del primer cicle, d’acord
amb la línea que seguiran al segon i tercer cicle.
|
X
|
|||
Realització de dictats.
|
X
|
|||
Realització de copies (textos, poemes,
cançons, etc.).
|
X
|
|||
- Activitats específiques de foment de la lectura (pel gust de
llegir): de motivació prèvia, a fer durant la lectura i per a després de la
lectura, tant a l’aula com a la biblioteca, etc.
Activitats de motivació prèvies a la lectura:
|
||||
Visitar una biblioteca pública
|
X
|
|||
Organitzar i decorar la biblioteca d'aula.
|
X
|
|||
Elaborar o revisar les normes d'ús i de
funcionament de la biblioteca d'aula.
|
X
|
|||
Estudi de les cobertes dels llibres de lectura
(anterior i posterior)
|
X
|
|||
Lectura de ressenyes.
|
||||
Presentar llibres a la classe i a la resta dels
companys del centre.
|
X
|
|||
Fer jocs d’endevinació amb gestos o amb
paraules relacionades amb els llibres i els seus títols.
|
X
|
|||
Projecció de pel·lícules basades en obres
literàries.
|
X
|
|||
Activitats a realitzar durant la lectura:
|
||||
Lectura col·lectiva d'un llibre.
|
||||
L'hora de la biblioteca
|
X
|
X
|
X
|
|
Lectura en veu alta de fragments i comentaris
sobre el contingut
|
||||
Dramatització de textos.
|
||||
Recitació de textos poètics
|
||||
Activitats a realitzar després de la lectura:
|
||||
La fitxa de lectura o conversa amb el
professorat per a comentar l’obra llegida.
|
||||
Visita d'un escriptor o escriptora.
|
||||
Realització de jocs relacionats amb la temàtica
i el contingut del llibre llegit: el telegrama misteriós, sopa de lletres,
jeroglífics, buscar la paraula oculta, la perxa de les paraules, etc.
|
X
|
X
|
X
|
|
Realització de jocs relacionats amb les
il·lustracions: endevinar el personatge ocult, buscar diferències entre dues
il·lustracions, etc.
|
X
|
X
|
X
|
|
Il·lustració d'algun passatge determinat.
|
X
|
X
|
X
|
|
Transformació en còmic d’alguna escena.
|
X
|
|||
Dramatització d'algun succés o escena del
llibre.
|
X
|
|||
Realitzar un taller d'escriptura a partir de
qualsevol fragment de l'obra llegida.
|
X
|
|||
Realització d'activitats artístiques
relacionades amb la lectura del llibre: exposició de dibuixos sobre els
personatges, disseny d'una nova portada, confecció d’una maqueta de la ciutat
o paratge on es desenvolupa l'acció de la història, confecció de l'escenari i
la decoració per a dramatitzar un text teatral llegit, realització d'un
recital de poemes, etc.
|
X
|
|||
Invenció d'endevinalles sobre la trama de la
història d'una obra llegida.
|
||||
Realització d'activitats de caràcter lúdic i
festiu: excursió a la ciutat o poble real on esdevé l'acció del llibre
llegit, organització d'una festa de disfresses relacionada amb el món dels
personatges apareguts en una obra llegida, etc.
|
X
|
|||
Activitats
commemoratives relacionades amb el llibre i la lectura d’àmbit general: de
cicle, de centre, de localitat, etc.
|
||||
Assistència a la representació d’obres de
teatre infantil per tal de potenciar la lectura de textos dramàtics.
|
X
|
|||
Organització i celebració del dia del llibre o
d'una setmana cultural al centre sobre el món de la lectura.
|
X
|
|||
Convocatòria de campanyes de sensibilització:
publicitat, eslògans, manifestos a favor de la lectura, confecció de punts de
lectura, etc.
|
X
|
|||
Decoració d'una estança del centre amb els
personatges i els objectes apareguts en un llibre: el museu de les històries.
|
X
|
|||
Edició d’un llibre col·lectiu que es mostra al
rebedor la setmana del dia del llibre.
|
X
|
|||
Estratègies de
reforçament i de consolidació permanent.
|
||||
Valorar l'esforç i la tasca lectora de
l'alumnat en els informes d'avaluació continua i en els de caràcter
trimestral
|
X
|
X
|
X
|
|
Respectar les opinions que manifesten en
relació a les lectures que realitzen.
|
X
|
X
|
X
|
|
Fer molt de cas quan els alumnes porten un
llibre a l'aula i mostrar-lo a la resta dels companys, ressaltar si l'han
llegit pel seu compte i motivats pel plaer de la lectura.
|
X
|
X
|
X
|
|
Promoure i facilitar en l'aula l'intercanvi de
dades informatives d'interés sobre possibles lectures entre l'alumnat.
|
X
|
X
|
X
|
|
Renovar i ampliar amb una certa freqüència la
dotació dels llibres de la biblioteca d'aula.
|
X
|
|||
Visitar amb freqüència la biblioteca del centre
i la biblioteca pública més pròxima.
|
X
|
X
|
X
|
ACTIVITATS AMB
LES FAMILIES
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
Realització de fulls informatius per als pares
i les mares amb la doble intenció d'informar-los sobre la importància de la
lectura i orientar-los i conscienciejar-los sobre la formació d'un ambient familiar
favorable a la lectura.
|
X
|
X
|
X
|
|
Invitació a les mares i als pares a participar
en les activitats i les campanyes d’animació lectora que organitza el centre.
|
X
|
|||
Realització de xarrades i taules redones que
servisquen per a la seua formació com a pares en relació a la potenciació de
la lectura en els seus fills
|
X
|
|||
Implicació de la junta directiva de l’AMPA del
centre en el pla anual de foment de la lectura amb l’organització
d’activitats i amb una aportació econòmica per augmentar el fons bibliogràfic
de la biblioteca del centre o per a donar suport a les activitats del centre
que ho necessite.
|
X
|
ACTIVITATS AMB L’ENTORN
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
Participació en les activitats de foment de la
lectura convocades per la biblioteca municipal de la localitat.
|
X
|
|||
Participació en l’oferta cultural i educativa
que programa l’Ajuntament, especialment la relacionada amb el foment de la
lectura.
|
X
|
|||
Participació en els concursos d’escriptura que
es convoquen a la localitat i en altres, d’altres llocs, que es consideren
interessants.
|
X
|
|||
Contactar amb escriptors i escriptores, i
altres professionals relacionats amb el món del llibre –producció, difusió i
distribució–, per organitzar activitats d’animació lectora adreçades a
l’alumnat.
|
X
|
|||
Propiciar la participació de l’alumnat, del
professorat i de les famílies en els mitjans de comunicació.
|
X
|
|||
Organització d’activitats conjuntament amb
altres centres.
|
X
|
|||
Concretar, en cada curs escolar, les accions i
les activitats que es faran amb el suport i la participació de les
institucions i entitats públiques i privades que col·laboren en el pla anual
de foment de la lectura.
|
X
|
SEGON CICLE.
D.2.- TEMPORALITZACIÓ.
ACTIVITATS AMB L’ALUMNAT
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
Després de la lectura d’un text, tant d’un
llibre com d’una unitat didàctica elaborada de qualsevol àrea, dedicar un
temps per a comprendre’l, amb preguntes i comentaris.
|
X
|
X
|
X
|
|
Aprofitar la lectura d’un fragment literari
seleccionat en el llibre de text o en la unitat didàctica programada per a
proposar activitats de recerca d’informació sobre l’autor en llibres,
enciclopèdies, Internet, etc. A més, de comentar i incentivar la lectura de
l’obra completa.
|
X
|
|||
Aprofitar els textos poètics i teatrals que
apareguen a les unitats didàctiques per a recitar en veu alta, memoritzar,
llegir amb la pronunciació i l’entonació adequada, etc.
|
X
|
|||
Buscar informació sobre un tema tractat en una
unitat de coneixement del medi, música, plàstica, matemàtiques, etc. i fer-ne
un treball d’ampliació de continguts.
|
X
|
X
|
||
Seleccionar textos de caràcter divulgatiu sobre
temes del currículum de l’alumnat per a llegir-los i comentar-los.
|
X
|
X
|
X
|
|
Redactar habitualment textos literaris a partir
d’una lectura del llibre del text o unitat programada o bé imitant-ne
l’estil, el gènere, el punt de vista narratiu, etc.
|
X
|
X
|
X
|
|
Redactar textos expositius sobre els temes treballats
en les àrees no lingüístiques.
|
X
|
X
|
X
|
|
Lectura col·lectiva dels textos redactats per
l’alumnat.
|
X
|
X
|
X
|
|
Les que fem al cicle
|
||||
Lectura a casa
d’un llibre de la biblioteca d’aula.
|
X
|
X
|
X
|
|
Lectura d’un llibre de forma
oral i col·lectiva per a 3r i 4t i fer una fitxa-resum de cadascun.
|
X
|
X
|
X
|
|
Preguntes de comprensió lectora, a
nivell oral i escrit.
|
X
|
X
|
X
|
|
Demanar la implicació de les famílies,
per a la lectura diària a cada.
|
X
|
|||
Fomentar l’autonomia de l’alumnat per a
llegir i comprendre els enunciats de les activitats.
|
X
|
|||
Realització d’una composició escrita
quinzenal.
|
X
|
|||
Realització d’una prova d’avaluació
final del curs.
|
X
|
|||
Realització de dictats.
|
X
|
X
|
X
|
|
Realització de copies (textos, poemes,
cançons, etc.).
|
X
|
X
|
X
|
|
- Activitats específiques de foment de la lectura (pel gust de
llegir): de motivació prèvia, a fer durant la lectura i per a després de la
lectura, tant a l’aula com a la biblioteca, etc.
Activitats de motivació prèvies a la lectura:
|
||||
Lectura per part del mestre d’un
llibre o lectura al començar la classe
|
X
|
X
|
X
|
|
Visita a la biblioteca pública
|
X
|
|||
Organitzar i decorar la biblioteca d'aula.
|
X
|
|||
Elaborar o revisar les normes d'ús i de
funcionament de la biblioteca d'aula.
|
X
|
|||
Estudi de les cobertes dels llibres de lectura
(anterior i posterior)
|
X
|
X
|
X
|
|
Lectura de ressenyes.
|
X
|
X
|
X
|
|
Registre de lectures .(alumnes
encarregats)
|
X
|
X
|
X
|
|
Canviar-se els llibres amb els
diferents nivells del cicle per tal de llegir-se un mínim de 4 llibres
col·lectius
|
X
|
X
|
X
|
|
Presentar llibres a la classe i a la resta dels
companys del centre.
|
X
|
|||
Activitats a realitzar durant la lectura:
|
||||
Lectura col·lectiva o en silenci ¼
valencià i ¼ castellà.
|
X
|
X
|
X
|
|
Activitats de lectura en la
biblioteca del centre
|
X
|
X
|
X
|
|
Lectura en veu alta de fragments i comentaris
sobre el contingut
|
X
|
X
|
X
|
|
Recitació de textos poètics
|
X
|
X
|
X
|
|
Proves de velocitat lectora
|
X
|
X
|
||
Activitats a realitzar després de la lectura:
|
||||
Fitxa-resum de la lectura o conversa amb el professorat per
a comentar l’obra llegida.
|
X
|
X
|
X
|
|
.
Representació d’un text teatral.
|
X
|
|||
Proves de comprensió lectora de
valencià i castellà
|
X
|
X
|
X
|
|
Il·lustració d'algun passatge determinat.
|
X
|
X
|
X
|
|
Taller del còmic.
|
X
|
|||
Dramatització del llibre o de part seua.
|
X
|
|||
Realitzar un text a partir de l'obra llegida.
|
X
|
X
|
X
|
|
Realització d'activitats artístiques relacionades
amb la lectura del llibre.
|
X
|
X
|
X
|
|
Invenció d'històries.
|
X
|
X
|
X
|
|
Omplir una fitxa de l’historial de
les lectures llegides a partir de 3r
|
X
|
X
|
X
|
|
Activitats
commemoratives relacionades amb el llibre i la lectura d’àmbit general: de
cicle, de centre, de localitat, etc.
|
||||
Assistència a la representació d’obres de
teatre..
|
X
|
|||
Dia del llibre
|
X
|
|||
Exposició de treballs relacionats amb la
lectura.
|
X
|
X
|
X
|
|
Edició d’un llibre col·lectiu.
|
X
|
|||
Estratègies de
reforçament i de consolidació permanent.
|
||||
Fitxes d’atenció (una a la setmana).
|
X
|
X
|
X
|
|
Valorar l'esforç i la tasca lectora de
l'alumnat en els informes d'avaluació continua i en els de caràcter
trimestral.
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Respectar les opinions que manifesten en
relació a les lectures que realitzen.
|
X
|
X
|
X
|
|
Ensenyar sempre els llibres a l'aula quan un
alumne tinga interés per una lectura.
|
X
|
X
|
X
|
|
Promoure i facilitar en l'aula l'intercanvi de
lectures entre l'alumnat.
|
X
|
X
|
X
|
|
Renovar i ampliar amb una certa freqüència la
dotació dels llibres de la biblioteca d'aula.
|
X
|
ACTIVITATS AMB
LES FAMILIES
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
Realització de fulls informatius per als pares
i les mares amb la doble intenció d'informar-los sobre la importància de la
lectura i orientar-los i conscienciar-los sobre la formació d'un ambient
familiar favorable a la lectura.
|
X
|
X
|
X
|
|
Informar les famílies de totes les activitats
de foment de la lectura que es facen al centre.
|
X
|
|||
Implicació de la junta directiva de l’AMPA del
centre en el pla anual de foment de la lectura amb l’organització
d’activitats i amb una aportació econòmica per augmentar el fons bibliogràfic
de la biblioteca del centre o per a donar suport a les activitats del centre
que ho necessite.
|
X
|
ACTIVITATS AMB L’ENTORN
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
Participació en les activitats de foment de la
lectura convocades per la biblioteca municipal de la localitat.
|
X
|
|||
Participació en l’oferta cultural i educativa
que programa l’Ajuntament, especialment la relacionada amb el foment de la
lectura.
|
X
|
|||
Participació en els concursos d’escriptura que
es convoquen a la localitat i en altres, d’altres llocs, que es consideren
interessants.
|
X
|
|||
Contactar amb escriptors i escriptores, i
altres professionals relacionats amb el món del llibre –producció, difusió i
distribució–, per organitzar activitats d’animació lectora adreçades a
l’alumnat.
|
X
|
|||
Propiciar la participació de l’alumnat, del
professorat i de les famílies en els mitjans de comunicació i NTIC.
|
X
|
X
|
X
|
|
Concretar, en cada curs escolar, les accions i
les activitats que es faran amb el suport i la participació de les
institucions i entitats públiques i privades que col·laboren en el pla anual
de foment de la lectura.
|
X
|
TERCER CICLE.
D.2.- TEMPORALITZACIÓ.
ACTIVITATS AMB L’ALUMNAT
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
Després de la lectura d’un text, dedicar un
temps per a comprendre’l, amb preguntes i comentaris.
|
X
|
X
|
X
|
|
Aprofitar la lectura per a proposar activitats
de recerca d’informació sobre l’autor
|
X
|
X
|
X
|
|
Recitar en veu alta els textos
poètics de les unitats didàctiques.
|
||||
A partir
dels temes de les unitats didàctiques de les diferents assignatures ,fer una ampliació
de continguts.
|
||||
D´ un
fragment literari d´ un llibre de text proposar activitats de recerca d´
informació sobre l´ autor..
|
X
|
X
|
X
|
|
Redactar textos expositius sobre els temes
treballats en les àrees no lingüístiques.
|
||||
Lectura col·lectiva dels textos redactats per
l’alumnat.
|
X
|
X
|
X
|
|
- Llegir
habitualment per part del mestre el fragment d’un llibre
|
X
|
X
|
X
|
|
Escoltar el CD
corresponent a la lectura de la unitat del llibre de l’alumne.
|
X
|
X
|
X
|
|
Dedicar un temps
diari a la lectura de forma col·lectiva o individual.
|
X
|
X
|
X
|
|
Lectures de grup
en veu alta per treballar l´ entonació, signes de puntuació i dicció.
|
X
|
X
|
||
Lectura individual
en silenci
|
X
|
X
|
X
|
|
Seleccionar textos
de caràcter divulgatiu, comentar-los a l ´ aula i fer un article d´ opinió.
|
||||
Lectura
col·lectiva dels textos redactats per l’alumnat.
|
X
|
X
|
X
|
|
Activitats de motivació prèvies a la lectura:
|
||||
Lectura per part del mestre d’un
llibre o lectura al començar la classe
|
X
|
X
|
X
|
|
Projecció de pel·lícules basades
en obres literàries
|
X
|
X
|
X
|
|
Activitats a realitzar durant la lectura:
|
||||
Lectura col·lectiva dels textos
redactats per l’alumnat
|
X
|
X
|
X
|
|
Activitats de lectura en la
biblioteca del centre
|
X
|
X
|
X
|
|
Lectura en veu alta de fragments i comentaris
sobre el contingut
|
X
|
X
|
X
|
|
Recitació de textos poètics
|
||||
Activitats a realitzar després de la lectura:
|
||||
Realització d´ una fitxa de
lectura dels llibres individuals
|
X
|
X
|
X
|
|
Confecció col·lectiva d´ una
història.
|
X
|
|||
Canviar
el final d´ una història.
|
X
|
X
|
X
|
|
Il·lustració d'algun passatge de la lectura.
|
X
|
X
|
X
|
|
Treballar la descripció de
personatges, paisatges, llocs...
|
X
|
X
|
X
|
|
Realització d'activitats artístiques relacionades
amb la lectura del llibre.
|
X
|
X
|
X
|
|
Activitats
commemoratives relacionades amb el llibre i la lectura d’àmbit general: de
cicle, de centre, de localitat, etc.
|
||||
Assistència a la representació d’obres de
teatre..
|
||||
Dia del llibre
|
X
|
|||
Edició d’un llibre col·lectiu.
|
X
|
|||
Confecció
de murals poètics amb la reproducció de les poesies preferides de l’alumnat.
|
X
|
X
|
X
|
|
Intercanvi
de correspondència entre els alumnes.
|
X
|
|||
Estratègies de
reforçament i de consolidació permanent.
|
||||
Valorar l'esforç i la tasca lectora de
l'alumnat en els informes d'avaluació continua i en els de caràcter
trimestral.
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Respectar les opinions que manifesten en
relació a les lectures que realitzen.
|
X
|
X
|
X
|
|
Ensenyar sempre els llibres a l'aula quan un
alumne tinga interés per una lectura.
|
X
|
X
|
X
|
|
Renovar i ampliar amb una certa freqüència la
dotació dels llibres de la biblioteca d'aula.
|
X
|
ACTIVITATS AMB
LES FAMILIES
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
Realitzar un full informatiu per
a les families amb la intenció d’informar-los sobre la importància de la
lectura i orientar-los sobre la formació d’un ambient familiar favorable a la
lectura, incloent un llistat de lectures recomanades per a les families.
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Informar les famílies de totes les activitats
de foment de la lectura que es facen al centre.
|
X
|
|||
Implicació de la junta directiva de l’AMPA del
centre en el pla anual de foment de la lectura amb l’organització
d’activitats i amb una aportació econòmica per augmentar el fons bibliogràfic
de la biblioteca del centre o per a donar suport a les activitats del centre
que ho necessite.
|
X
|
ACTIVITATS AMB L’ENTORN
|
Anual
|
1r Trimestre
|
2n Trimestre
|
3r Trimestre
|
Participació en les activitats de foment de la
lectura convocades per la biblioteca municipal de la localitat.
|
X
|
|||
Participació en l’oferta cultural i educativa
que programa l’Ajuntament, especialment la relacionada amb el foment de la
lectura.
|
X
|
|||
Participació en els concursos d’escriptura que
es convoquen a la localitat i en altres, d’altres llocs, que es consideren
interessants.
|
X
|
|||
Activitats d’animació lectora adreçades a
l’alumnat.
|
X
|
|||
Concretar, en cada curs escolar, les accions i
les activitats que es faran amb el suport i la participació de les institucions
i entitats públiques i privades que col·laboren en el pla anual de foment de
la lectura.
|
X
|
E- RECURSOS MATERIALS, HUMANS I
ORGANITZATIUS.
E- RECURSOS MATERIALS, HUMANS I
ORGANITZATIUS.
·
Biblioteques
d’aula
·
Les biblioteques d’aula són un recurs
imprescindible per a fomentar la lectura, sobretot en l’Educació Infantil i
Primària, perquè aproximen el llibre als xiquets i les xiquetes i el fan
visible en l’entorn de l’aula, l’espai físic en què passen la major part del
temps de la seua vida escolar.
·
Per tot això, al nostre centre les
biblioteques són un recurs de cabdal importància per a l’èxit de les actuacions
i de les activitats del pla de foment de la lectura i, en aquest sentit,
acordem que:
o
La persona responsable del bon
funcionament de les biblioteques d’aula és el professor tutor o en el cas de
les aules específiques –PT, Anglés, Música, etc.– el professorat especialista
encarregat de l’aula.
o
Al començament de cada curs escolar, en
les aules de cada nivell escolar el tutor o tutora organitza i munta la
biblioteca d’aula en l’espai físic que considera idoni i procedeix a la
decoració del lloc amb la intervenció de l’alumnat. A les aules específiques
també es procedeix a la posada en funcionament de les seues biblioteques amb la
col·laboració de l’alumnat que les utilitza.
o
En cada aula de primària, s’anomenaran uns
encarregats o bibliotecaris d’aula que tindran, entre altres, la missió de
vetlar pel compliment de les normes de la biblioteca d’aula i del funcionament
del servei de préstec, amb la supervisió del professorat tutor.
o
A primària s’elaboren, amb la participació
de l’alumnat, unes normes d’ús de la biblioteca d’aula senzilles i pràctiques
que s’exposen en un cartell ben visible en el racó assignat per a la biblioteca
d’aula.
o
S’estableix un seguiment de lectures
consensuat per l’alumnat de la classe en què es reflecteix els llibres llegits
per cadascú –amb independència que aquests siguen llibres de la biblioteca
d’aula, de la del centre, de la localitat o llibres particulars de l’alumnat– i
fent-ne distinció de la llengua en què estan escrits: valencià, castellà,
anglès…
o
El professorat tutor o especialista de
primària , amb la participació de l’alumnat, estableix les estratègies que en
cada aula faciliten la motivació per la lectura: tauler de recomanacions,
recompenses i distincions, presentacions de llibres, exposicions temàtiques de
llibres de la biblioteca d’aula o d’altres aportats per l’alumnat, etc.
o
En cada curs escolar es fa una renovació de
la biblioteca d’aula. D’una banda, es donen de baixa aquells llibres que estan
ja en un estat molt deteriorat i, per l’altra, s’efectuen noves adquisicions
per augmentar-ne el fons bibliogràfic.
AVALUACIÓ DEL PLA. El professorat tutor o especialista farà sempre una avaluació final a l’acabament del curs escolar que traslladarà a la comissió coordinadora del pla de foment de la lectura per a la seua consideració en la memòria del pla
EDUCACIÓ INFANTIL
PRIMER CICLE
·
Llibres de lectura setmanal (2n) o quinzenal
(primer), per a la lectura a casa. Exposició oral explicant l’argument del
llibre, sense contar el desenllaç i donant la seua opinió del mateix
·
Llibres de la biblioteca d’aula, per a la seua
utilització a l’aula.
·
Llibre de text de cada assignatura, junt al
quadern de fitxes.
·
Llibre de lectura i comprensió a l’aula. (Per
exemple: pluja d’idees).
·
Llibre regalat per l’AMPA per a treballar en
lectura col·lectiva a l’aula.
·
Racó lectura a l’aula, quan acaben a feina diària.
En relació a la biblioteca del centre, aquesta esta inventariant-se de
forma informàtica i organitzant-se en les prestatgeries, per tant, actualment
no esta operativa.
SEGON CICLE
·
A partir del segon nivell, no es llegiran els
enunciats dels controls.
·
Lectura diària a casa. Lectura diària a l’aula
·
Animacions lectores que es realitzen en el centre
concertades amb les editorials dels llibres treballats a l’aula.
·
Representacions teatrals a Nadal.
·
Producció de textos a la llibreta d’històries.
·
Activitats diferents generades en les diferents
assignatures, com copies, contestar preguntes, fer activitats, dictats, murals,
etc.
·
Participació en els diferents concursos literaris
que es reben en el centre.
·
Realització d’una composició escrita, cada cap de
setmana.
·
Realització d’una prova d’avaluació final del
curs.
·
Autocorrecció per part de l’alumnat de les
composicions escrites de la llibreta d’històries.
·
Quaderns d’ortografia adequats al nivell de
l’alumnat del primer cicle, d’acord amb
la línea que seguiran al segon i tercer cicle.
·
Realització de dictats.
·
Realització de copies (textos, poemes, cançons,
etc.).
TERCER CICLE
·
Lectura
diària a l’aula.
·
Preguntes de comprensió lectora, a nivell oral.
·
Realització a casa de les activitats escrites de
comprensió lectora, que inclou el llibre de lectura diària.
·
Realització a l’aula de les activitats de
comprensió lectora dels textos que apareixen en cada unitat, als diferents
llibres de texts.
·
Demanar la implicació de les famílies, per a la
lectura diària a cada.
·
Fomentar l’autonomia de l’alumnat per a llegir i
comprendre els enunciats de les activitats.
·
A partir del segon nivell, no es llegiran els
enunciats dels controls.
·
Realització d’una composició escrita, cada cap de
setmana.
·
Realització d’una prova d’avaluació final del
curs.
·
Autocorrecció per part de l’alumnat de les
composicions escrites de la llibreta d’històries.
·
Quaderns d’ortografia adequats al nivell de
l’alumnat del primer cicle, d’acord amb
la línea que seguiran al segon i tercer cicle.
·
Realització de dictats.
·
Realització de copies (textos, poemes, cançons,
etc.).
Biblioteca del centre
la
biblioteca del centre és, conjuntament amb les biblioteques d’aula, un dels
pilars fonamentals al voltant del qual s’ha de sustentar el pla lector.
Actuacions:
·
Cada curs escolar s’anomenarà, entre el professorat
del centre, una persona i/o equip responsable de la biblioteca del centre que
en vetllarà per l’organització correcta i el bon funcionament.
·
S’establirà un horari d’atenció i de funcionament
del servei de préstec que serà comunicat a l’alumnat i al professorat i es
donarà a conèixer a la comunitat educativa mitjançant el butlletí d’informació
a les famílies.
·
S’assignarà també un horari d’ús col·lectiu de la
biblioteca de centre per a cada una de les aules per a fer aquelles activitats
curriculars en què és necessària la consulta de fonts bibliogràfiques o per a
fer actes d’animació lectora que requereixen l’espai de la biblioteca.
·
S’elaborarà un document amb les normes
d’organització i de funcionament de la biblioteca del centre.
·
L’equip de biblioteca, amb la participació de la
comissió coordinadora del pla de foment de la lectura, planificarà per a cada
curs escolar un programa d’actuacions i d’activitats que s’inclourà en el pla
anual i, per consegüent, en la programació general del centre.
·
L’equip de biblioteca s’encarregarà del manteniment
del fons bibliogràfic i de la renovació d’aquest amb l’adquisició anual de nous
llibres i de materials complementaris d’ús adequat per a la biblioteca.
·
L’equip de biblioteca i la comissió coordinadora
del pla de foment de la lectura planificaran anualment els contactes i les
col·laboracions que es consideren oportunes i interessants amb la biblioteca
pública de la localitat i les institucions i entitats que ofereixen activitats
relacionades amb el foment de la lectura o que puguen donar-ne suport.
·
A l’acabament del curs, l’equip de biblioteca farà
una avaluació de les accions i de les activitats fetes per a incloure-la en la
memòria anual del pla de foment de la lectura.
Actualment,
aprofitem els llibres de la biblioteca d’aula.
F-
AVALUACIÓ.
El pla de foment de la lectura de cada curs escolar tindrà una
temporalització anual i serà revisat i avaluat en finalitzar el curs –d’acord
amb l’Ordre 44/2011, de 7 de juny– pel claustre que en farà una memòria que
serà inclosa en la memòria anual general del centre que s’ha d’aprovar pel
Consell Escolar. Aquesta memòria, a més d’una relació de les accions i
activitats fetes durant el curs farà una avaluació del pla anual de foment de
la lectura que, necessàriament, reflectirà els aspectes següents:
a) Els avanços de l’alumnat quant a hàbits
lectors.
b) Les activitats exercides en el pla.
c) La consecució dels objectius proposats.
d) L’aprofitament dels recursos del centre.
e) Altres continguts previstos en el pla.
De
l’avaluació que se’n faça, s’extrauran les conclusions que permeten expressar
les propostes de millora que s’acorden per a introduir-les en el pla de foment
de la lectura, en cas necessari, o per a tenir-les en compte a l’hora
d’elaborar la proposta d’activitats per al curs següent.
Pel
que respecta a l’avaluació de les activitats concretes, cada equip o responsable
haurà de portar un registre d’avaluació –nombre d’accions o activitats fetes,
grau de satisfacció, resultats aconseguits, etc.– que ha de servir de consulta
imprescindible per a fer un bon seguiment de com s’aplica el pla de foment de la
lectura a l’hora d’elaborar la memòria anual del pla.
AVALUACIÓ DELS OBJECTIUS PROGRAMATS |
1 |
2 |
3 |
1.-Realització d’una prova inicial de comprensió lectora i d’expressió escrita. |
|||
2.-Realització de les activitats programades pel foment de la lectura en la programació de les unitats didàctiques. |
|||
3.-Establiment de procediments per avaluar el seguiment de la lectura de cada alumne. |
|||
4.-Realització d’una prova final per valorar el progressos aconseguits per l’alumnat. |
|||
5.- Grau de participació de les famílies en les activitats programades. |
|||
6.- Memòria per valorar el pla lector i propostes de millora pel proper curs. |
CRITERIS D’AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT |
1 |
2 |
3 |
1.-Realitza una lectura expressiva amb l’entonació correcta. |
|||
2.-Llig i compren textos de tipologia diversa adaptats al seu nivell. |
|||
3.-Identifica la idea principal del text. |
|||
4.-Resumeix, amplia i exposa textos. |
|||
5.-Utilitza el diccionari. |
|||
6.- Gaudeix de la lectura. |
|||
7.-Respecta les normes d’ús de la biblioteca |
|
|
MB B R M
Primer trimestre
|
Segon trimestre
|
Tercer trimestre
|
Lectures realitzades:__________
|
Lectures realitzades:__________
|
Lectures realitzades:__________
|
Observacions:
|
Observacions:
|
Observacions:
|
Signatura Família:
|
Signatura Família:
|
Signatura Família:
|
PROPOSTES DE MILLORA
GRUP:
CURS:
|
PLA LECTOR
|
|
TREBALL
LECTURA
|
VALENCIÀ
|
|
CASTELLÀ
|
||
HABITO
LECTOR
|
AULA
|
|
BIBLIOTECA
|
||
AMB LA FAMILIA
|
||
ALTRES
|